Le premier jour et la première nuit - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu Le premier jour et la première nuit - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu

Le premier jour et la première nuit

Door: vivelalisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 Februari 2011 | Frankrijk, Montpellier

Salut tout le monde!!

Vanuit mijn kamertje in Montpellier is hier het eerste berichtje in la belle France.

Gisteren, de dag van vertrek, werd ik om 3.00 uur wakker van de spanningen terwijl ik pas om 4.30 uur uit bed hoefde.
Na alles in de auto te hebben geladen zijn mijn ouders en Kyan meegereden naar Aérport Bruxelles Sud - Charleroi. Daar hebben we de ouders en het broertje en zusje van Anrien getroffen. Maar we waren allemaal véél te vroeg!
We hebben met z'n allen een paar kopjes koffie gedronken en na de koffers te hebben ingechecked was het moment van afscheid :( Gelukkig was het uiteindelijk makkelijker dan verwacht dus Anrien en ik konden ons nog vertonen bij de douane.
Nadat ik mijn porte-monnaie en camera in mijn jaszak had gedaan en Anrien 3 riemen om haar middel had konden we allebei met een handbagage van 10 kilo door naar de gate. We waren praktisch als eerste in het vliegtuig dus we konden een mooi plaatsje uitzoeken.
In Charleroi was de lucht bewolkt, maar des te meer we naar het Zonnige Zuiden vlogen, werd de lucht steeds opener. Toen we uiteindelijk over Montpellier vlogen, waren alle wolken weg. Maaaaaaaaar het enge was, dat het vliegveld tegen de Middellandse Zee ligt!! Het voelde echt alsof we in de zee zouden landen, dus dat was wel even kicken.

Eenmaal herenigd met onze koffers zijn we met de taxi naar Anrien haar kamertje gegaan op de Cité Voie Domitienne. Ze heeft een heel goed onderhouden kamertje en ik hoopte op hetzelfde! Mijn kamertje zou 15 minuten lopen zijn, dus Anrien en ik hebben het op het lopen gezet (het was toch heeeeeerlijk weer, geen jas nodig hoor!). Maarja, natuurlijk zijn we verkeerd gelopen en moesten het vragen. We vroegen het aan een Franse jongen, Said, en hij is helemaal meegelopen tot mijn kamertje op Cité la Colombière (en heeft zelfs een tijdje mijn koffer gedragen hihi).
De eerste indruk van mijn kamertje? WOOOOOOOOOOOOOOW WAT KLEURIG!!!! :D :D :D Hier kom ik zeker wel deze 4 maanden door! En het grappige is, dat Anrien en ik allebei op nummer 12 wonen: ik ben op 12 april jarig en Anrien op 12 oktober!

We waren al gewaarschuwd dat we zelf potten, pannen, borden, glazen en bestek moesten halen en helaas was dat waar. Dus gingen we met het openbaar vervoer (heel goed geregeld hier!) naar een supermarché. Daar hebben we tevens ons eten en drinken gehaald. En omdat we chocola-tekort hadden, hebben we als middageten chocoladekoekjes gegeten :)

Helaas hadden we niet veel tijd om te relaxen want we moesten om 18.00 uur een instaptoets maken voor Les Cours de FLE (Français pour les Langues Étrangères). En daar hadden Anrien en ik dus totaal geen zin in. De docenten van de opleiding zouden zich schamen voor wat wij hebben opgeschreven haha. Maar we waren ook echt kapot: jetlag om niet te vergeten ;) Maandag krijgen we de uitslag, dus jullie horen nog van me.

Eenmaal à la maison konden we gaan koken: kalkoen cordon bleu, groentemix en toetje stonden op het menu. Hoe lekker de kalkoen en het toetje waren, hoe ontzettend ranzig de groentemix was! Die zien we nooit meer... te-rug!

Toen ik terug was op mijn kamertje heb ik me klaargemaakt voor bedje en ben gaan slapen.

Vanmorgen werd ik al om 8.00 uur wakker van de pijn :( Mijn bed is zo ontzettend hard en ventileert voor geen meter omdat het matras is beschermd door plastic. Nouja, dan maar een lekker warme douche in mijn eigen badkamertje. Jammer Lieske, ook dat zat er niet in: het water moest niet warmer zijn geweest dan 18 à 20 graden. Dus toen heb ik me lekker primitief opgewarmd met de warme lucht van de föhn hihi (A)

Over een tijdje gaan Anrien en ik verder met inkopen doen en dan gaan we Montpellier ontdekken!! :D
Dat is eigenlijk wat we de rest van de week gaan doen, en dan beginnen we volgende week maandag met school!

Bisous!

xxxxxxxxxxxxx

  • 02 Februari 2011 - 10:57

    Suus:

    Heee Lieve Lisanne!

    Gelukkig dat je helemaal goed bent aangekomen en dat alles goed is gegaan.
    de foto's zijn erg leuk, en je kamertje ziet er ook gezellig uit!! ik zag mijn kaart al staan boven je bureau haha! hoe ging je toets?
    wel balen van dat water uti de douche zeg! miss vind je daar nog wel ergens een leuke franse monteur die je kan helpen haha!
    Maak er een leuke week van deze week, en rust maar goed uit!!

    ik wacht weer op je volgende verhaal!
    xx Suus.
    p.s kun je even in je mail je adres zetten?

  • 02 Februari 2011 - 11:08

    Jolanda:

    Ha Lieske! Wat ein schattige kamer! En ik zeen det de digitale foto-liés op ut plenkske steit! Vuuël plezeer en succes deez iërste daag daor in Montpellier.
    Kus van dien paettante

  • 02 Februari 2011 - 17:49

    Tante Rie:

    Hoi Lisanne,

    Zo te zien heb je je al aardig gesetteld in Montpellier!
    Veel spullen en kaarten van thuis zullen je wel door de tijd heen helpen.
    Geniet van deze stageperiode en we lezen wel hoe het verder met je gaat.
    Fijn dat het daar zo"n lekker weer is hier is het koud en nat, maar het wordt beter zeggen ze.
    Groetjes en tot een volgend bericht
    Tante Rie en Ome Mat

  • 03 Februari 2011 - 09:13

    De Kaiserkes:

    Fijn dat je goed bent aangekomen,
    leuk gezellige kamer, koude douche is ook wel eens lekker.
    Succes de komende weken,
    als je weer thuis bent houden we familie dag zoals afgesproken wij houden je goed in de gaten met je reisverslagen.

    hoie lieske groetjes van ons allemaal
    de boerenweg

  • 04 Februari 2011 - 12:22

    Ulrike:

    Hee Lisanne!!

    Wat een leuke blog! Vind overigens dat je wel een leuk kleurvol kamertje hebt, ondanks al die ongemakken ;)

    Ik wens je heel veel plezier daar! Zal zo nu en dan 'ns op je blog kijken!

    X Ulrike

  • 04 Februari 2011 - 22:06

    Mark D.:

    Heey Liesjies,

    Ik volg je op de voet!! Heel leuk om te lezen dit alles, iets minder te realiseren dat je ietsjes verder weg bent dan je denkt!!
    Wel super leuk allemaal, veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verslagje!!

    Kus Mark.

    P.s. Jij bent stiekem de enige die ik volg!:D:O:P

  • 06 Februari 2011 - 16:05

    Ricky:

    heey lisanne hoe is ut doar leuk huuske? ik volg de foto's en reisverslagen. ps. meester bush vond ut good det se in juni franse les kwoams geeve

    xxx dien neefke ricky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 29277

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

Argentinië

01 Februari 2011 - 21 Mei 2011

Montpellier

Landen bezocht: