IUFM, babbiboem, succeservaring en gezelligheid! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu IUFM, babbiboem, succeservaring en gezelligheid! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu

IUFM, babbiboem, succeservaring en gezelligheid!

Door: vivelalisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

18 Maart 2011 | Frankrijk, Montpellier

Coucou tout le monde!

IUFM is de Franse afkorting voor Institut Universitaire de Formation des Maîtres, de universiteit waar Anrien en ik maandag tot en met donderdag lessen volgen.
Maar voor Anrien en mij is IUFM is de afkorting voor Instituut voor Uitschakeling van Fris&fruitigheid en Motivatie. We proberen ons iedere dag te motiveren, maar zo snel als de les begint, dan begint de slaaples. Dat is echt vervelend, want we willen het heel graag volgen, begrijpen en interessant vinden. Helaas zitten astronomie, aardrijkskunde en wiskunde niet in mijn interessegebied, dus het begint al negatief. En voorkennis activeren? Dat bestaat hier niet…
Om toch twee uur door te komen, maken Anrien en ik aantekeningen over dingen die we wél begrijpen. Dat houdt dus in dat we één keer in de vijf minuten een zinnetje opschrijven. Na twee uur hebben we dan een aantal zinnetjes gekrabbeld waar we de context totaal niet van begrijpen. Beetje jammer dus.

Ondanks alle saaiheid op een stokje, heb ik toch vier leuke dingen meegemaakt op school:
1. Tijdens de les van geschiedenis had de docent het over de oorlog en dat er daarna een grote Babbiboem was. Meneer is zelf ook een Babbiboemer. Anrien en ik keken elkaar onbegrijpend aan, wat bedoelde hij toch?... Het kwartje viel al vrij snel: Oooohw het is BABYBOOM! Ja als Fransen proberen om Engels te praten, dan lig je zo in een deuk hier!
2. Buiten dat Fransen geen Engels kunnen praten, willen ze het ook echt niet. Anrien en ik hadden onze eerste les in een zangkoor deze week en daar wilde ook niemand Engels zingen. En ik? Ik wilde helemaal niet zingen want zo goed kan ik het nu ook weer niet, laat staan in het Frans. Probeer deze zin maar eens in vloeiend Frans te zingen: ‘Les belles et les beaux nobliaux noble sang’. Juist ja. Ik heb in ieder geval wel gemerkt dat ik een talent heb ik playbacken. :)
3. Onder de wiskundeles hebben Anrien en ik heel ijverig zitten rekenen en het lukte ook nog! We begrepen gewoon waar de opgaven over gingen! :) We waren erg trots op onszelf en hebben voor de eerste keer een succeservaring gehad op de IUFM!
4. We kregen les in het onderwijzen van vocabulaire, wat ons wel interessant leek. Mevrouw had het de hele tijd over nieuwe woorden, de nouveaux mots. Hier staat het bijvoeglijk naamwoord voor het zelfstandig naamwoord. Mevrouw zei echter ‘des mots nouveaux’, waar het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord staat. Ik vraag me af of ze het expres doet of dat ze het gewoon niet wist… Laten we het eerste hopen.

Omdat ik tijdens de les alleen maar aantekeningen moet maken en niet kan praten dat ik er een slaapmond van krijg, heb ik ’s avonds veel energie.
Maandag is hier een studentenavond dus ben ik uitgegaan en heb daar een paar hele gezellige Nederlandse meiden leren kennen! :)
Dinsdag was er een pubquiz in The Shakespeare, een Engelse kroeg. De barman gaat gewoon op de bar staan om de vragen door de kroeg te schreeuwen, echt heel grappig om te zien. Natuurlijk stelt de barman niet de meest voor de hand liggende vragen, dus heel goed waren we niet. :(
Woensdag- en donderdagavond hadden Anrien en ik weer Cours de FLE, maar daar zal ik geen commentaar meer over leveren aangezien ik dat al genoeg heb gedaan over de IUFM. ;)
Gisteren was het St. Patrick’s Day, een Iers feest. In Montpellier was er blijkbaar veel te beleven, dus dat vonden Anrien en ik wel de moeite waard om te zien. En inderdaad, op de straten stikte het van feestende jongeren! We zijn naar de kroeg Fitz Patrick (heel toepasselijk) gegaan en daar zaten ook de Nederlandse meiden! Erg gezellig dus! :)
Vandaag hebben Anrien en ik de sportieve schoenen aangetrokken en zijn met de fiets naar het strand gegaan. De hele 12 kilometer kun je langs de rivier ‘le Lez’ fietsen, waar je af en toe ook een flamingo tegenkomt. Een hele mooie route dus! Helaas hadden we op de terugweg wind in en kreeg ik al bijna heimwee naar het traject Arcen-Venlo waar je altijd wind in fietst. Bijna. Na een middagje in Palavas zijn we in totaal met 11 mensen crêpes gaan eten in de stad, nog meer gezelligheid!

Zoals je leest, is het nu weer lekker weer hier. Correctie, PRACHTIG weer! Dat mag ook wel na een hele week alleen maar regen. En dat gaat snel vervelen zeg! Morgen wordt het 22 graden en veel zon. Maar geen zorgen Nederland, over twee maanden hebben jullie vast ook wel zo’n weer. ;) Nog eventjes wachten dus!

Bisous et bon week-end à tous!

Lisanne

  • 19 Maart 2011 - 01:44

    Kiets:

    ach, weej kriege volgende waek auk allein maar zon:P dink maar neet det se broèner bis dan ik asse truuk bis;)(a).. dieke bisou veur dich...

  • 19 Maart 2011 - 09:15

    Sophie (Bressers):

    Haha nice stukje! Ja, ik lees stiekem ook af en toe wat iedereen schrijft, het is wel grappig om het eens vanuit een ander oogpunt te zien :P! Reactie op puntje vier trouwens ;) : de regel is toch bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord behalve bij de volgende uitzonderingen (die behoorlijk vaak voorkomen dus dat verklaart de verwarring): beau, bon, joli, haut, long, petit, jeun, vaste, grand, vieux, mouvais, méchant. Haha dat rijtje heb ik namelijk uit mn hoofd leren dreunen op de middelbare school! X

  • 19 Maart 2011 - 09:35

    Lisanne Van De Vinne:

    Heej Sophie!
    Leuk dat je even reageert! :) Jij komt er ook in voor!

    Ik heb geleerd dat nouveau voor het zelfstandig naamwoord staat, namelijk in dit rijmpje:

    beau bon joli
    haut long petit
    vieux mauvais méchant
    jeune vaste grand
    meilleur autre nouveau

    Maar misschien staat het er in sommige situaties achter, geen idee! Die Franse taal zit ook vol met uitzonderingen haha.

    See you soon! :)

  • 19 Maart 2011 - 18:26

    Mark D.:

    Liesjies,

    Tijdje geleden alweer. Heb je vorige berichtje ook net pas kunnen lezen, erg druk hier thuis voor mij.:O
    Ik zie dat je het nog steeds uitstekend naar je zin hebt, met je mooie weer en je flamingo's!!
    Nog heel veel plezier de komende week en ik zie je volgende berichtje wel weer verschijnen!!:D

    Kus Mark

    Btw. Het is hier ook heel mooi weer geweest. Kon zelfs 1 keer zonder jas naar buiten!:D

  • 24 Maart 2011 - 17:52

    Moniek:

    Bonjour Lisanne,

    Leuk om je verslagen te lezen. Ik hem van tante Ria de site doorgekregen. Bij ons is nog alles rustig. Nog 5 weekjes en dan ben ik alweer uitgeteld. Spannend... Als je even je adres in Frankrijk mailt naar mpbgordebeke@hotmail.com. Dan komt er ook een kaartje richting Montpellier als het zover is. Heel veel plezier nog daar en geniet er vooral van want de tijd gaat snel...

    Salut Moniek

  • 24 Maart 2011 - 19:17

    Jolanda:

    Ha Lieske, nog 2,5 waeke en dan kóm ik naor Montpellier. Hebse al good waer besteld en leuke restaurantjes en winkelkes oétgezóch? Ik heb d'r zin! Tot gauw, kus van Jola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 29238

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

Argentinië

01 Februari 2011 - 21 Mei 2011

Montpellier

Landen bezocht: