Fondo blanco! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu Fondo blanco! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lisanne van de Vinne - WaarBenJij.nu

Fondo blanco!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

05 Augustus 2014 | Argentinië, Salta


Na twee onvergetelijke weken in Córdoba waar ik zoveel lieve mensen heb ontmoet en waar ik zoveel heb geleerd ben ik afgelopen weekend begonnen aan drie weken reizen.

In Nederland heb ik de hele Lonely Planet over het Noorden van Argentinië doorgespit en dacht dat Salta misschien wel een mooie start van de reis was. Maar toen ik in Córdoba was, hoorde ik veel goede verhalen over het rode wijn Mekka van het land: Mendoza. 

Een busreis van 9 uur volgde, helemaal prima te doen in de nacht en je krijgt ontbijt. Met gevulde maag kwam ik in mijn hostel en kon ik meteen mijn kamer in die ik deelde met twee andere meiden. Maar de gezelligheid was in de woonkamer. Daar ontmoette ik de Colombiaanse Katherine en de Australische Eddie. Het plan ontstond om een half uurtje verderop naar Maipú te gaan, waar veel "bodega's" (wijngaarden) zijn die je per fiets af kon gaan om zo de goddelijke wijnen te proeven. 
Stel je voor: lekkere temperatuur, fietsend door de wijngaarden met bergen op de achtergrond, gezelligheid, wijntjes, olijfjes.. Het klinkt zo idyllisch! Maar wel met wat haken en ogen.. Door de harde wind blies het stof goed op en was er niks over van het mooie uitzicht. Fietsen mochten uit veiligheidsoverwegingen niet verhuurd worden. Daar stonden we dan, verward maar vooral heel dorstig.
Toevallig kwamen we een stelletje tegen dat een taxi aan had weten te houden. Met z'n zessen in de auto gingen we naar de eerste beste bodega. Van die hele wijntour is niks meer gekomen, want we zijn daar blijven plakken. Met "fondo blanco" (lege bodem) als sleutelwoord hebben we een fantastische middag beleefd! Vooral de momenten dat jij aan de beurt bent om de geur en smaak van de nieuwe wijn te beschrijven waren hilarisch. Schoenzool, nagellak, vuur... Echte kenners waren we.

Gisteren ging om 06.15 de wekker. Met een lichtelijke hoofdpijn ging ik een tour maken door de bergen, met als eindbestemming de Aconcagua: het hoogste punt van Zuid-Amerika. Helaas is de tijd om de top te beklimmen alleen tussen december en maart, anders had ik dat écht wel gedaan (ofzo). Maar we hebben een paar prachtige uitzichten gezien met allemaal soorten kleuren rotsen. En natuurlijk lekker in de sneeuw gespeeld! Een lange dag, maar zeker de moeite waard!

Aan het einde van de tour moest ik me haasten naar de bus, want die vertrok om 20.30 uur voor een 20 uur durende reis naar Salta, het witte wijn Mekka van het land. En raad eens wat ik hier ga doen...? ;)

Besos van Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Lisanne

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 29230

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

Argentinië

01 Februari 2011 - 21 Mei 2011

Montpellier

Landen bezocht: